Թուրքիայի արտգործնախարար Հաքան Ֆիդանը երեքշաբթի հայտարարել է, որ Ռուսաստանի և ՈՒկրաինայի պատվիրակությունների միջև բանակցությունները տեղի կունենան այս շաբաթ՝ Ստամբուլում, և Թուրքիան ակնկալում է, որ երկխոսությունը կշարունակվի։ Թուրքական պատվիրակությունը ևս ներկայացված կլինի Ստամբուլում անցկացվելիք բանակցություններին։               
 

«Մեղվի նման աշխատասեր մեր ժողովուրդը սրան չէ, որ արժանի է»

«Մեղվի նման աշխատասեր մեր  ժողովուրդը սրան չէ, որ արժանի է»
10.01.2017 | 09:24

«Իրատեսի» հյուրն է «+Կինո» ամսագրի գլխավոր խմբագիր ՌՈԲԵՐՏ ՄԱԹՈՍՅԱՆԸ:

-Ի՞նչ է կինոն Ձեր կյանքում:
-Եթե շատ կարճ, ապա կբնութագրեի այսպես. կինոն նման է ծաղիկներով լեցուն մի գեղեցիկ ճահճի, ուր, խաբվելով գեղեցկությանը, կարող ես մխրճվել ու այլևս դուրս չգալ:
-Դուք 23 տարեկանում եղել եք Խորհրդային Հայաստանի «Ֆիլմ» թերթի հիմնադիր խմբագիրը, իսկ արդեն 8 տարի է՝ խմբագրում եք «+Կինո» ամսագիրը: Ի՞նչ կարող եք ասել մեր ազգային կինոյի մասին:
-Զարմանալի մի դիտարկում. Խորհրդային Հայաստանի թվացյալ անազատության և գրաքննության պայմաններում ստեղծվել են «Եռանկյունին», «Բարև, ես եմ», «Մենք ենք, մեր սարերը», «Երկունք», «Նռան գույնը», «Սարոյան եղբայրներ», «Հայրիկ», «Նահապետ», «Խաթաբալա», «Կտոր մը երկինք», «Աշնան արև», «Մեր մանկության տանգոն» և բազմաթիվ խաղարկային ֆիլմեր: Խրուշչովյան ձնհալից հետո Հայաստանը վերածնունդ ապրեց: Հիմա ուզում եմ մեր այս անկախության շրջանի ֆիլմերը թվարկել, պարզապես դժվարանում եմ: Մեկ-երկու լավ գործ կա, սակայն… ՈՒ եթե ես եմ դժվարանում ընտրել, էլ հանդիսատեսն ի՞նչ անի: Կարճ ասած` կինոյի հարցում ես դեռևս 20-րդ դարում եմ, 21-րդ դար դեռ չեմ տեղափոխել: Այդուհանդերձ, վերջին շրջանի կինոդաշտի բազմազանությունը սկսել է հետաքրքիր արդյունքներ տալ:
-Պատճա՞ռը։
-Մտաբերենք մի հին պատմություն: Ամենայն Հայոց Հայրապետը համայնքներից մեկն այցելելիս զգում է, որ, ընդունված կարգի համաձայն, եկեղեցու զանգերը չեն հնչում: Երբ Վեհափառը սպասավորին հարցնում է, թե ինչու եկեղեցու զանգերը չհնչեցին, սպասավորը պատասխանում է. «Դրա համար 40 պատճառ կա, Վեհափառ Տե՛ր»: Ասում է՝ «Թվարկիր»: Սպասավորը սկսում է թվարկել. «Նախ՝ զանգ չունենք»: Վեհափառ Հայրապետն ասում է. «Բավական է, էլ մի թվարկիր»:
Հիմա իմն է: Նախ` «զանգ» չունենք: Իսկ մնացյալ 39 պատճառները թվարկելու համար թերթի ծավալը չի բավականացնի:
-Այդ դեպքում կինոյից անցնենք այլ հարցերի: Որո՞նք են, ըստ Ձեզ, անկախության տարիների ձեռքբերումներն ու թերությունները:
-Այն, որ կայացել ենք: Ափսոս, իհարկե, խելամիտ վարվելու դեպքում` պահպանելով գիտական և արդյունաբերական խորհրդային շրջանի գոնե 50 տոկոսը, այսօր ուրիշ Հայաստան կունենայինք:
Բանակը մեր մեծագույն ձեռքբերումն է: Մենք աչքի լույսի պես պիտի պահենք այն: Կինեմատոգրաֆիստների միության նախագահ Ռուբեն Գևորգյանցի հետ մի քանի անգամ եղել ենք առաջին գծում, դա մի ուրիշ աշխարհ է` շաղախված հայրենասիրությամբ ու ոգու կամքով: Վկան` ապրիլյան 4-օրյա պատերազմը։ Կարծում եմ, հաշվի առնելով մեր աշխարհագրական դիրքը, մեծից փոքր, առանց խտրականության, պիտի զինվորագրվենք, առանց իմն ու քոնը անելու, առանց տարանջատելու` հարուստ է, թե աղքատ: Բոլորս, ինչպես Իսրայելում:
Իսկ թերություններ` որքան ուզես: Անկախության այս 25 տարիներին իսպառ բացակայում է ազգային գաղափարախոսությունը: ՈՒզում ես հակահայկական ֆիլմ նկարահանել, խնդրեմ, փող գտիր, ինչ ուզում ես` նկարիր: Փող գտիր, ինչ ուզում ես հեռուստաէկրանից բեմադրիր, հաղորդիր: Փող գտիր, ուզում ես Հանրապետության հրապարակի զարդանախշերը ոչնչացրու: Օտարամոլությունը, զանազան ֆոնդերից եկող դրամաշնորհները մեր տունը քանդում են: Հարստության, անկշտության, չտեսության մոլուցքը մեր տունը քանդում է: Էս խեղճուկրակ, ընչազուրկ երկրում էդ պլպլան, հաշվենկատ հարսանյաց հանդեսներն ու շքեղ հուղարկավորություններն ի՞նչ են տալիս Հայաստան աշխարհին, նրա հզորացմանը: Երևանը հեղեղված է օտարալեզու գրերով ու պաստառներով: Խորհրդային շրջանի շքերթների քրոնիկան նայեք և կտեսնեք` միայն հայերենն է գերիշխում, մեկ-մեկ էլ` ռուսերենը: Հիմա չորս կողմում անգլերենն է: Խոսքը լեզվի իմացության մասին չէ, խոսքը օտարամոլության, ես կասեի, ստրկամտության մասին է, որը գալիս է դարեր շարունակ պետականություն չունենալուց: Ժամանակն է, որ խելքի գանք: Այս տարի վրացիները «Ոսկե ծիրան» կինոփառատոնին բարձրակարգ խաղարկային մի ֆիլմ էին ներկայացրել (բնականաբար՝ սուբտիտրերով), լեզուն՝ վրացերեն, տիտրերը՝ վրացերեն, հիացել էի: ՈՒզում էի գոռալ` տեսեք, սա է պետականությունը, սա է ազգային պետությունը: Իսկ մենք, անգլերենին չտիրապետելով, ամենուր անգլերեն ենք գրում: Դրանից գեղարվեստական խոսքի արժեքը չի բարձրանում: Ո՞ր մեկը թվարկես: Ամենուր կորցնում ես անհատականությունդ, ազգային արժեքներն ու նորմերը, որոնք մեկ սերնդի ջանքերով չէ, որ ստեղծվել են: Էս գլոբալիզացիա ասածդ էլ անհայրենիք մի բան է, մանկուրտ դարձնելու մեթոդ, որպեսզի դառնաս հեշտ կառավարելի, մոռանաս՝ ով ես դու և որտեղից ես գալիս: Մեկ-մեկ, երբ «թերթում» եմ հեռուստահաղորդումները, ինձ թվում է, թե, տաշի-տուշիից բացի, ուրիշ բան չկա, ու ոչինչ չտվող, էժանագին սերիալներից բացի, ուրիշ բան չունենք ներկայացնելու: Ինչ էլ ներկայացնում ենք, սխեմատիզմի ու պրիմիտիվիզմի սահմաններից այն կողմ չի անցնում: Ես չեմ տեսել մի հաղորդում կամ հաղորդաշար, որտեղ խոսվի ճշգրիտ գիտություններից, որով, ի դեպ, Խորհրդային Հայաստանը հայտնի էր աշխարհով մեկ: Համբարձումյանի, Մերգելյանի, Ալիխանով եղբայրների, Սիսակյանի, Շահինյանի և այլոց ազգանունները խորհրդավոր մի աշխարհ էին բացում: Հիմա իսպառ մոռացության ենք տվել 1917-ի հեղափոխության պրոլետկուլտականների նման, որոնք իրենցից առաջ ստեղծվածը ժխտում էին բացարձակապես (ի դեպ, «Շողակաթ» հեռուստաընկերությունը անդրադառնում է): Հիմա` ռեյտինգ, հա ռեյտինգ: Հանդիսատեսին արդեն դեբիլացրել ենք, մեզ էլ՝ հետները: Այս ամենի ճանապարհը փակելը գուցե հեշտ չէ, բայց դեռ ուշ էլ չէ: Այսօր աշխարհը դարձել է է՛լ ավելի էգոիստ, է՛լ ավելի անարդար: Ավելի քան 25 տարի է` Ղարաբաղը դեֆակտո անկախ է: Այն Արցախը, որի արձագանքները նախ Բեռլինի պատը քանդեցին, հետո էլ` հզոր խորհրդային իմպերիան, այդ անարդար աշխարհի պատճառով է, որ դեռ չի ճանաչվել: Կոսովոյի անկախությունը ճանաչեցին, իսկ Ղարաբաղինը` ոչ: Հեռուն չգնանք. նույնիսկ մենք այս 25 տարիներին կորցրինք ճանաչման բազմաթիվ պահեր: ՈՒրեմն մեզանում պիտի փնտրենք այն բոլոր բացերը, որոնք տեղ են գտել անկախության 25 տարիներին: Իսկ դրա համար էլի 40 պատճառ կա: Ես հասկանում եմ, որ, գտնվելով պատերազմական իրավիճակում և միաժամանակ առաջնորդվելով դեմոկրատական արժեքներով, դա չափազանց բարդ խնդիր է պետության համար: Այդպես եղել են Հին Հունաստանն ու Հին Հռոմը: Մեր ժողովուրդը դարերից եկող ինքնապահպանման ապշեցուցիչ հատկանիշներ ունի: Մեղվի նման աշխատասեր մեր ժողովուրդը սրան չէ, որ արժանի է: Մեր ազգային հարստությունը ո՛չ նավթն է, ո՛չ էլ ոսկին: Մեր հարստությունը մեր միատարր ժողովուրդն է, որը չի հանդուրժում անարդարությունն ու անկշտությունը, որ ցեցի նման մտել են մեր մեջ և կամաց-կամաց ուտում ու քանդում են: Սա նաև համակարգից եկող երևույթ է, որը վերացնելու համար մեր մեջ վճռական ուժ պիտի գտնենք: Դրա համար միայն ու միայն հայրենանվեր ղեկավարներ են պետք` վերևից ներքև:
-Դուք հաճախ եք ասում, որ 1960-ականներից հետո Հայաստանը ռենեսանս ապրեց` մինչև 1988 թվականը: Ինչո՞ւ այդ ամենն ի չիք դարձավ:
-Ի չիք դարձավ, որովհետև մեր երկրի անկախության կայացման հիմքը սխալ դրվեց: Բարեփոխման անվան տակ մենք մեր ձեռքով ամեն ինչ քանդեցինք ու ավերեցինք՝ արդյունաբերություն, գյուղատնտեսություն, գիտություն, և տեղը գրեթե ոչինչ չստեղծեցինք: Այդ առումով Բելառուսն ու Ղազախստանը ամեն ինչ պահպանեցին, էլ չասեմ, որ Թուրքմենիան քնած տեղը անկախացավ և, շնորհիվ նավթի և գազի, ծաղկուն երկիր դարձավ: Այնպես որ, պետք չէ շատ պարծենալ, թե անկախացանք, հա անկախացանք: Գուցե մեկ տարի ուշ անկախանայինք, աղետի գոտին կվերակառուցվեր: Չէ, ո՞նց կլինի, մենք պիտի լինեինք առաջինը... Իսկ հիմա անկախ Հայաստանի կայացած բանկային համակարգը ամբողջովին ստրկացրել է մեր ժողովրդին: Մեկ-մեկ ինձ թվում է, թե պարսկական լուծն ավելի թեթև է եղել, քան հայկականը: Սա, անշուշտ, կատակով:
-Ի՞նչ կասեիք այսօր ձեռնարկվող փոփոխությունների մասին:
-Ճշմարիտն ասած, ես երբևէ կողմնակից չեմ եղել խորհրդարանական կառավարմանը: Ինչո՞ւ: Որովհետև մենք անհատականությունների ժողովուրդ ենք: Մեծ հաշվով, քանակական առումով, չինական մի մեծ գյուղ ենք, ուստի նախագահական ղեկավարումը ճիշտ եմ համարում: Անկեղծորեն խոստովանեմ, որ բոլորս, ոչ ավելի-ոչ պակաս, կա՛մ նախագահ, կա՛մ վարչապետ, կա՛մ էլ մի ուրիշ բարձր պաշտոնում ենք ուզում լինել: Ցավոք, մեր դժբախտությունը նաև դրանից է գալիս: Կարծում եմ՝ ամեն մարդ իր գործով պիտի զբաղվի: Անշուշտ, վերջին փոփոխություններն ինչ-որ չափով հույսի, գուցե և հավատի նշույլ են արթնացնում: Ժամանակին ես գրել եմ, որ լիարժեք փոփոխությունը պետք է համակարգային լինի: Ինչպես մեծ պոետն էր ասում՝ ոչ թե ուսուցչին պետք է փոխել, այլ դասագիրքը: Հիմա մենք զբաղված ենք ուսուցչին փոխելով, իսկ դասագիրքը ամբողջ կացութաձևն է, որովհետև կիսահղիություն չի լինում: Այն սիստեմը, որը մեկին հնարավորություն է տալիս դառնալու միլիարդատեր, իսկ մյուսին` աղբամանից հաց հավաքող, արդեն սիստեմ չէ: Եթե շուկայական հարաբերությունները բարգավաճ առաջընթաց ստեղծելու նախադրյալ լինեին, այսօրվա Կոնգոն և ՈՒգանդան ամերիկյան ապրելաձև կունենային:
Ժամանակին Տիտոյի հարավսլավական համակարգը կարող էր մոլորակի համար տնկարան դառնալ, ի դեպ, որից Չինաստանն օգտվեց, սակայն, ցավոք, այդ տնկարանը ոչնչացվեց, իսկ Միլոշևիչը բանտում իր մահկանացուն կնքեց: ՈՒրեմն բարեկեցիկ համակարգը մեծ կորպորատիվ ընկերություններին և օլիգարխներին պետք չէ, նրանց միակ նպատակը` փո՛ղ, փո՛ղ, էլի փո՛ղ։ Իմ համոզմամբ, փոփոխությունը հանուն փոփոխության ավելի վտանգավոր է:

Զրույցը՝
Մարիամ ՄԱՐԿՈՍՅԱՆԻ

Հ. Գ. -Ձեզ հետ վարած հարցազրույցը պատրաստ էր տպագրության, երբ մամուլում և համացանցում լայն քննարկման առարկա դարձավ առաջին նախագահի ելույթը, Դուք ինչպե՞ս եք մեկնաբանում:
-Հարցը շատ տարողունակ է, կաշխատեմ կարճ պատասխանել:
Ա. Կարծում եմ, ելույթը Բիշքեկի 1994 թվականին ձեռք բերված զինադադարի նորացված կոնցեպցիան է, որը ես համարում եմ հաղթած երկրի պարտված դիվանագիտություն: 1990-ականներին Կամո, Ազատ, Գետաշեն, Մարտունաշեն, Արծվաշեն գյուղերը Շահումյանի շրջանի հետ աններելիորեն հանձնեցինք թուրքին և սահմանը հասցրինք մինչև այսօրվա սրախողխող արված Թալիշ գյուղ: Հետո՞… մինչև ո՞ւր: Դարերը դեռ մի կողմ թողած, անկախությունից 25 տարի հետո էլ չհասկացանք, թե ով է թուրքը և ինչ նպատակներ է հետապնդում:
Բ. Ելույթն ինչ-որ չափով ազդակ էր վերջերս ձևավորված ռուս-թուրքական ալյանսին և համանախագահ երկրներին, որ եթե մենք իշխանության գանք, պատրաստ ենք անգամ մեծ զոհողությունների գնով զիջումների գնալու…
Գ. Այս մեկն ինձ ավելի շատ է մտահոգում:
Այն կարող է հակամարտության սեպ դառնալ ինչպես մեզանում, այնպես էլ հայկական երկու հանրապետությունների միջև: Մեզանում դա արդեն իսկ ծլարձակում է:
Դ. Վերջերս տարածաշրջան պաշտոնապես մուտք գործեց նոր խաղացող` Իսրայելը, և առանց այն էլ փխրուն խաղաղությունը դարձավ ավելի հեղհեղուկ: Ի դեպ, ըստ մամուլի` ժամանակին իր ելույթներից մեկում Իսրայելի նախկին վարչապետ Բեգինը, ոչ ավելի, ոչ պակաս, ասել է, որ իրենց ավետյաց երկիրը Ղարաբաղն է: Ի՞նչ իմանաս, թե սրա տակ ինչ է թաքնված:

Դիտվել է՝ 2129

Մեկնաբանություններ